onsdag 3 juli 2013

Müsli

I går var en sådan där mysig semesterdag. På förmiddagen tog vi en cykeltur på ca en timme i lugnt härligt semestertempo. Direkt när vi ätit lunch och N kommit hem från sitt cirkelgympass stack jag ut på mitt planerade 5 km pass. Härlig värme!
När barnen somnat och N var ut på sitt andra pass för dagen (3 min intervaller) så passade jag på att göra lite müsli. Vilket blev uppskattat till dagens frukost.
 
Bild: Privat

Ingredienser

  • 1 dl naturella nötter t ex hasselnötter, sötmandel, cashew- och paranötter
  • 4 dl havregryn
  • 1 dl riven kokos
  • 1 dl konc äppeljuice
  • 1/2 dl honung
  • 1 msk malen kanel
  • 1/2 dl torkade tranbär
  • 1/2 dl russin gärna hälften gula
  • 1/2 dl naturella pumpakärnor
  • 1/2 dl linfrön
Sätt ugnen på 175°C.
  • Hacka nötterna grovt.
  • Blanda havregryn, kokos och nötter i en bunke.
  • Rör ihop äppeljuice, honung och kanel i en skål. Ringla över havregrynsblandningen och blanda väl.
  • Fördela detta på en bakpappersklädd plåt. Tillaga mitt i ugnen 15–20 minuter. Ta ut plåten och rör om efter halva tiden. Låt svalna.
  • Rör ner tranbär, russin, pumpakärnor och linfrön. Förvara i en burk med tättslutande lock.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar